Cursus van kunstenaar tot collega


Kunstenaars lopen voorop als het gaat om onderzoeken, reflecteren, creëren en presenteren. Juist dat zijn competenties die het onderwijs zich tegenwoordig eigen wil maken. Maar hoe vertaal je als kunstenaar jouw vaardigheden naar een aanbod voor het onderwijs?

In de cursus ‘Van Kunstenaar tot Collega’ ontdek je als maker of creatief ondernemer wat je het onderwijs te bieden hebt. Niet als vakdocent, maar als verbeelder, ontdekker en creatief rolmodel voor leerlingen en medewerkers.

Maatwerk
Op basis van jouw eigen leerbehoefte werk je tijdens de cursus aan je persoonlijke ontwikkeling. En leer je hoe je jouw unieke skills in het onderwijs kunt inzetten. Daarbij is er aandacht voor jezelf presenteren en profileren, 21ste  eeuwse vaardigheden, visie op onderwijs en processen in beweging zetten.

Les, praktijk en stage
De cursus bestaat uit zes lesdagen, een praktijkdag en een netwerk-bijeenkomst. Met opdrachten, theorie, lezingen, discussie, intervisie en reflectie. Over jouw unieke kracht, je drijfveren en je toegevoegde waarde voor het onderwijs en daarbuiten. Daarnaast ga je aan de slag met concrete vragen van scholen en loop je een periode stage op een basisschool of een school voor voortgezet onderwijs. 

De cursus vond plaats in het najaar van 2015 en in het voorjaar van 2016. Inmiddels is er ook een cursus van start gegaan in Noord-Brabant. En in het voorjaar van 2017 ging er weer een cursus van start in Gelderland.

Klik hier voor meer informatie op de website van CultuurCollege.


Suzan Lutke
Lobke Meekes
Marcelle Hilgers

Docenten kernteam


Suzan Lutke
Docent, klassiek geschoold saxofonist, onderwijskundige, stond aan de wieg van Musician 3.0: Ik hou van groepen (jonge) mensen van wie de ogen gaan schitteren als ze samen iets moois creëren dat uit hun hart komt. 
"Tell me and I forget  Teach me and I remember  Involve me and I learn"

 

 

 

 

 

Lobke Meekes
De zoektocht naar antwoorden, de onderzoekende, nieuwsgierige en open houding is voor mij als beeldend kunstenaar heel gewoon, maar dit is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. De houding van de kunstenaar is heel waardevol voor het onderwijs. Je kunt kinderen laten zien, laten ervaren en laten onderzoeken.

 

 

 

 

 

 

Marcelle Hilgers
Ik werk als dans- en beeldend kunstenaar en (extern) docent/trainer al jaren in het onderwijs, met leerlingen, teams en directies.  Ik ontwerp kunst- en cultuurtrajecten en voer ze uit. Ik begeleid veranderingsprocessen op individueel en teamniveau. Ik ben in staat grote, vaak abstracte ideeën, tastbaar te maken en te laten werken in de praktijk. 


partners

  • Cultuur College