Symposium Bewust Cultuuronderwijs


Leerlingen hebben andere vaardigheden nodig, nu de samenleving steeds complexer wordt. Maar hoe kun je als professional op moderne competenties sturen en leerlingen steeds een stap verder helpen in hun ontwikkeling? Dat was de centrale vraag op het symposium Bewust Cultuuronderwijs dat in april 2016 gehouden werd op de HAN pabo in Nijmegen.

Voor veel scholen gaat cultuuronderwijs over persoonlijke ontwikkeling: leren creëren, onderzoeken, reflecteren, zelfstandig werken, presenteren en samenwerken.

In het programma kwamen de theorie en de praktijk van het beoordelen, volgen en stimuleren van culturele ontwikkeling aan bod. Kim Harsta beantwoordde in haar presentatie de vraag waarom je cultuureducatie zou waarderen, Reineke de Vries gaf een inkijkje in Robinson, een digitaal leerlingontwikkelsysteem op basis van culturele competenties.

Niekje van de Lavoir en Thorben Nolsen vertelden hoe je als leerkracht de culturele ontwikkeling van leerlingen kan versterken. En Annemieke Eshuis van Montessori Kindcentrum De Plotter sloot af met een verhaal over beoordelen op haar school via TRI –BAND. 

Bezoek ook de website van CMK Gelderland en kijk de presentaties nog een keer terug via de Meetup Community van Cultuureducatie met Kwaliteit Gelderland.

partners

  • HAN