Symposium Leerlijnen Dichtbij


Een museum of bibliotheek kan een waardevolle bijdrage leveren aan levensecht leren. Maar hoe maak je echt verbinding met het onderwijs? Hoe breng je collectie en school in balans? In april 2015 vond in het CODA Apeldoorn het symposium Leerlijnen Dichtbij plaats. 

 

Vier sprekers lieten deze middag zien hoe zij collectie en onderwijsprogramma met elkaar verbinden:

  • Ben Bregman van Gelders Erfgoed vertelde hoe musea, bibliotheken en scholen in Rivierenland een digitale leerlijn cultuuronderwijs ontwikkelen in het project ‘Reizen in de tijd’.
     
  • Marloes Reuvers liet zien hoe Bibliotheek Rivierenland lessen mediawijsheid rondom het thema Tweede Wereldoorlog ontwikkelt met scholen.
     
  • Hubert Slings ging in op de ‘Canon van Nederland’. Hoe kan de canon dienen als brug tussen school en culturele instelling? 
     
  • Robert Wimmers vertelde aan de hand van dit spel over Edutainment. ‘Hoe wordt laagdrempelig en leerzaam cultuuronderwijs aangeboden?’


De presentaties van deze middag zijn terug te vinden in de Meetup Community van Cultuureducatie met Kwaliteit Gelderland.

 

partners

  • Erfgoed Gelderland
  • Rijnbrink