Culturele leeropbrengsten vergroten met Robinson

 

Wat leert een kind eigenlijk van onderwijs met kunst en cultuur, en hoe kun je die leeropbrengsten volgen en stimuleren? Cultuurmij Oost ontwikkelde samen met het primair onderwijs Robinson: een digitaal leerlingontwikkelsysteem gericht op de culturele ontwikkeling van leerlingen.


Robinson is gebaseerd op de herziene versie van C-zicht, waarin de zes culturele competenties van begrijpelijke gedragsindicatoren zijn voorzien. Robinson draait om de leerling als eigenaar van zijn ontwikkeling. De competenties in Robinson sluiten aan bij 21ste eeuwse vaardigheden en het creatieve proces in het SLO-leerplankader. 

Robinson biedt een portfoliofunctie, maakt gebruik van gamification en helpt leerlingen met het stellen van persoonlijke leerdoelen. Het biedt leerkrachten handvatten om een reflectiegesprek te voeren en leert leerlingen betere feedback te geven aan elkaar.

Met het leerlingontwikkelsysteem kunnen scholen hun cultuuronderwijs bewuster inrichten en meer uit culturele activiteiten te halen.

partners

  • Bureau DWARS
  • SPO Condor
  • Bright Alley
  • KCR

opdrachtgevers

  • FCP
  • Provincie Gelderland