C-zicht: instrument voor cultuuronderwijs

 

Competentiegericht cultuuronderwijs staat in het middelpunt van de belangstelling: naast kennis dienen leerlingen ook vaardigheden, motivatie, houding en zelfbeeld te ontwikkelen. Hieraan draagt cultuuronderwijs bij. De opbrengsten maak je zichtbaar met C-zicht.

 

C-zicht is en overzicht van de competenties die leerlingen ontwikkelen met cultuuronderwijs. Het overzicht is te vinden in deze online publicatie.

Je kunt de lijst gebruiken om het belang van cultuureducatie goed te onderbouwen, om culturele activiteiten binnen de school af te stemmen, om het aanbod van cultuuraanbieders beter te beoordelen en om leerlingen te volgen in hun ontwikkeling. Daarmee breng je kunst en cultuur in het hart van je onderwijs.

Een schooldirecteur zei hierover: ‘Bewust cultuuronderwijs moet hetzelfde benaderd worden als rekenen, taal en lezen. Ons doel is namelijk kinderen in de maatschappij hun plek te laten vinden. Wij hebben een belangrijke focus op leerlingcompetenties, C-zicht helpt daarbij.’ 

In november 2016 verscheen een artikel over C-zicht in KunstZone. Lees het hier.
 

ROBINSON
Cultuurmij Oost werkt aan een digitaal systeem dat de culturele ontwikkeling van de leerling in kaart brengt, onder de titel Robinson.


Partners

  • Kunstbalie